تحقیقات بازار یکی از موثرترین راهها برای پیدا کردن بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنعت است. هدف به دست آوردن اطلاعاتی است که در تصمیمگیریهای کسبوکار مهم هستند. مخصوصاً برای تصمیمات کسبوکارهای کوچک برای ورود به حوزهای جدید یا تولید محصولات جدید،تحقیقات بازار بسیار مهم و تأثیرگذار است.
امروزه با وجود رقابت در صنایع مختلف، مشتریان بیشترین قدرت را در تصمیمگیری خرید دارند. می دانیم مشتریان برای تصمیمگیری، اطلاعات خود را بیشتر بهصورت آنلاین جمعآوری میکنند. اما آیا به میزان تطبیق برنامه بازاریابی خود و تصمیمگیریهای مشتریان در خرید توجه کردهاید؟ در این نوشتار:
روشهای مختلفی در تحقیقات بازار یا مارکت ریسرچ وجود دارد که کسبوکارها از آنها برای جمعآوری اطلاعات استفاده از محصول استفاده میکنند.
هردوی این مقاهیم جزئی از مارکتینگ محسوب می شود و شامل فعالیتهایی است که قبل از فروش محصول انجام میشود. تعدادی از متخصصین بازاریابی تحقیقات بازار را زیرمجموعه تحقیقات بازاریابی میدانند و گروهی دیگر بر این عقیده اند کعه این دو مفهوم در بعضی فعالیتها هم پوشانی دارند. یعنی فعالیت هایی مانند ترندهای بازار و سایز بازار و بررسی بازار هدف و … را جزئی از تحقیقات بازار و مستقل از تحقیقات بازاریابی می دانند.
مثالهایی از تحقیقات بازاریابی میتوان از بهینه سازی در تبلیغات، تست آ-ب، رضایت مشتریان و تغییر نگرش نسبت به برندینگ نام برد. درباره تحقیقات بازار میتوان از ترندهای بازار ، سایز بازار و بررسی بازار هدف، سگمنتیشن و … نام برد. با این حال این دو مفهوم در محدودهی موضوعاتی مانند قیمت گذاری، ویژگی های محصول و تخمین تقاضا مشترک هستند.
بر اساس آمارهای موجود:
بر اساس روشها و ابزارهای مورداستفاده، مارکتینگ ریسرچ را میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد:
اطلاعات اولیه که کارشناس بازاریابی از بازار و مشتریان کسب میکند شما میتوانید این نوع تحقیقات بازاریابی را به روشهای مختلف مانند focus group، پرسشنامه آنلاین، مصاحبه تلفنی و … اانجام دهید. درنتیجه در این نوع میتوانید چالشهای مشتریان را در هنگام خرید محصول بدانید و میزان آگاهی جامعه هدف از برند خود را بررسی کنید.
در تحقیقات ثانویه اطلاعاتی که توسط منابع خارجی مانند آژانسهای دولتی و شرکتهای آماری تهیهشده استفاده میشود. این اطلاعات در رومهها و مجلات، کتاب و سایتها و آژانسهای مختلف دولتی و غیردولتی منتشر میشود. منابع ثانویه میتواند یکی از موارد زیر باشد:
مارکتینگ اینتلیجس استفاده از اطلاعات موجود برای تصمیمگیریهای استراتژیک کسبوکار است. کسبوکارهای کوچک این اطلاعات را بهمرور زمان از بازار، رقبا و شرایط اقتصادی و ی به دست میآورند. در واقع مارکتینگ اینتلیجنس به معنای جمعآوری داده های روزانه است که وارد سیستم می شود و از میان آن اطلاعات مهمی را می توان استخراج کرد. سپس با استفاده از آن وضعیت شرکت را تحلیل میکنند و نقاط قوت و ضعف را پیدا می کنند.
مطالعه بازار یا تحقیقات بازار را جدی بگیریم